adsens

"Тема війни" - твір "У спадок - горда пам'ять"

Я ровесник війни, але втрачається нині
Наша горда пам'ять в марного новизні:
Про загиблого батька, про втрачений сина,
Захистить всю Землю в крові і вогні.
Олександр ліваків

22 червня 1941. Село Карпово Калузької області Спадзенского району дрімала на світанку. Люди ще не знали, що в їх сім'ї постукала війна.

Моя бабуся, Дупленская (Дуденкова) Зінаїда Родіонівна, була улюбленою дочкою в дружній родині. Її батьки мріяли, що діти виростуть, виїдуть з села, отримають освіту і будуть жити краще, ніж вони. Щороку під час літніх канікул діти завжди де-небудь відпочивали. 41-ый не став винятком. Старших, Парасковію і Віктора, залишили вдома допомагати батькам по господарству, а молодшу Зінаїду 21 червня відправили до Москви погостювати у дядька. Додому вона повернулася тільки в 1943 році.

Я часто прошу бабусю Зіну розповісти про її дитинстві. Вона згадує війну, яка надовго розлучила її з батьками. Зі сльозами на очах, але з великою гордістю розповідає бабуся про свого батька, мого прадідусь Дуденкова Родіона Петровича. Він пішов на фронт у перші дні війни. Почув про те, що почалася війна, прийшов у сільську раду і попросився добровольцем. Його дружина, Євдокія Дементьевна, залишилася одна з двома дітьми. Незабаром спорожніла все село, не стало чути чоловічих голосів на вулиці. Чоловіків замінили жінки і в полях, і в кузні. Щовечора, повертаючись з роботи, прабабуся сподівалася побачити лист від чоловіка. Вона чекала, а листів все не було. Прадідусь пропав без вісті, так жодного разу і не написавши, де він, що з ним. Першою і останньою кореспонденцією стала телеграма, в якій говорилося, що Родіон Петрович Дуденков загинув у бою під Вязьмою.

Село Карпово захопили німці. Вони лютували, відбирали у жителів продукти, худобу, не шкодували навіть дітей. У 1942 році помер брат моєї бабусі від скарлатини. Серце матері розривалося від болю. Вона не знала, що з її молодшою дочкою, чи жива вона. Забрати Зінаїду не було можливості: фашисти нікого не випускали з села. Окупація тривала до 1943 року. Через два роки після розлуки зустрілися мати й дочка. До кінця війни вони прожили в Калузькій області, а потім переїхали ближче до родичів у Підмосков'ї.

Не всім вдалося вижити в час воєнного лихоліття. Але наш народ переміг. Моя бабуся повторює мені такі слова: «Пам'ятай, онучка, що твій прадід загинув, щоб жили ми, жила вільно наша країна». У бабусі не залишилося фотографій її батька, але мені в спадок вона передала горду пам'ять про мого прадіда.