adsens

Рання лірика

Червоною пензлем

Горобина спалахнула миттєво.

Падало листя.

Я народилася.

М. Цвєтаєва



Марина Іванівна Цвєтаєва - самобутня і яскрава зірка російської поезії. Вона, як смерч, вривається в поезію початку XX століття. Молода і неприборкана сила кипить, виливається в яскраві неповторні ритми, звуки, пориви. Для ранньої Цвєтаєвої характерний інтерес до свого "я", коріння і витоків.




День був безневинний, і вітер був свіжий,

Темні зірки згасли.
-



Бабушка!
- Цей жорстокий заколот

У серці моєму
- не від вас чи що?




Здається, Цвєтаєва з дитинства знала, що в ній горить полум'я незгасимої, якому необхідно вирватися назовні, здивувати і вразити всіх. Енергію неодмінно треба виплеснути, інакше вона спопелить душу.




Моїм віршам, написаним так рано.

Що й не знала я, що я
- поет.

Зірвавшись, як бризки з фонтану.

Як іскри з ракет.




У самих перших віршах вражає філософське сприйняття світу. Інтерес до вічних проблем буття і несподівано "легке" їх рішення. Юну душу не обтяжують думки про смерть; вони як би легко налітають і так само легко розчиняються.




Не думай, що тут
- могила.

Що я з'явлюся, погрожуючи ...

Я занадто сама любила

Сміятися, коли не можна.

Як промінь тебе висвітлює.

Ти весь у золотий пилу ...



- І нехай тебе не бентежить

Мій голос з-під землі.




У її поезії раннього періоду багато світла і простору, шерехів і звуків, вона наповнена сонцем, вітром, юнацької поривчастий. Цвєтаєва хоче кохати і бути коханою, довідатися світ і неодмінно "відбутися" у ньому.




До вам всім
- що мені, ні в чому не знала заходи.

Чужі і свої??
-



Я звертаюся з вимогою віри

І з проханням про кохання.

І день і ніч, і письмово й усно:

За правду так і ні.

За те, що мені так часто
- так сумно

І тільки 20 років.




Весь неосяжний світ з його пристрастями й переживаннями вмістила юна Цвєтаєва, а потім виплеснула його на читачів прекрасними, звучними, енергійними віршами, один звук і ритм яких вже приводить у захват. Хочеться читати і читати їх до нескінченності, навіть не вдумуючись в сенс особливо, усвідомлення приходить пізніше, і ще більше вражає геніальність поета.




Ніхто нічого не забрав
-



Мені солодко, що ми нарізно!

Цілую вас через сотні

Роз'єднують верст ...

Ніжніше і безповоротний

Ніхто не дивився вам услід ...

Цілую вас через сотні

Роз'єднують років.




Як у такому юному віці вдалося Цвєтаєвої з'єднати високі ідеї, думки, поривання в досконалу форму? Це - від Бога. І поетеса це прекрасно розуміла. Не вона винна, що її не завжди розуміли, читачі "доростуть" до її поезії, яка, як добре вино, стає з часом краще і краще.




... Розкидані в пилу по магазинах

(Де їх ніхто не брав і не бере!)

Моїм віршам, як дорогоцінним винам,

Настане свій час.




Більшість її віршів не мають заголовків, це своєрідні замальовки побаченого чи пережитого, чому важко дати однозначне визначення, як і неможливо забути. Це треба віддати людям, пережити ще раз разом з ними, тільки тоді душа звільниться для нових почуттів і переживань:




Крик розлук і зустрічей
-



Ти, вікно в ночі!

Може
- сотні свічок,

Може
- три свічки ...

Ні й ні розуму Моєму
- спокою.

І в моєму будинку

Завелося таке.




Поступово від усвідомлення свого "я" Цвєтаєва перейде до споглядання величезного безмежного світу, пильно почне вдивлятися в оточуючих. Вона захоче зрозуміти їхні думки та почуття, своє місце в цьому нескінченному світі.




Біле сонце і низькі, низькі хмари.

Уздовж городів
- за білою стіною - цвинтар.

І на піску вервечки солом'яних опудал

Під поперечинами в людський зріст.

І, переважили через парканні кілки,

Бачу: дороги, дерева, солдати врозбрід.

Стара баба
- посипана крупною сіллю

Чорний кусень біля хвіртки жує і жує ...




Часом Цвєтаєва сама дивується своїй геніальності, запитуючи у світу, Бога, у самої себе: за що їй така доля дарована? Вона чудово розуміє свою вибраність, неповторність, але і високу відповідальність за талант, який не можна розтринькати даремно. Його треба віддати людям. Нехай не так піднесено, але Марина Цвєтаєва говорить про це вже в ранніх своїх віршах:




Вірші ростуть, як зірки і як троянди.

Як краса
- непотрібна в сім'ї,

А на вінці і на апофеоз
-



Один відповідь:
- звідки мені це?




Без її віршів, їх пронизливого і тривожного звучання важко уявити класичну літературу.




Якщо душа народилася крилатою
-



Що їй хороми
- і що їй хати!

Що Чингіс-хан їй і що
- Орда!

Два на миру у мене ворога.

Два близнюки, нерозривно-злитих:

Голод голодних
- і ситість ситих!