adsens

«І непідкупний голос мій був відлуння російського народу ...» (О. С. Пушкін про призначення поета)

"Іди один і зціляв сліпих ..."



А.А. Ахматова



Олександр Сергійович Пушкін є нашим національним надбанням. Це дуже гучна фраза, але вона абсолютно справедлива. Постараюся пояснити, чому я в цьому так впевнена. Звичайно, життя будь-якої, навіть самого "маленького", людини має свою унікальну цінність, як цеглинка в будівлі історії людства. Крім того, дуже багато сильних і талановитих людей крутять вперед колесо історії, працюючи в різних галузях мистецтва, науки і техніки. Але є люди особливо видатні, генії, яких можна перерахувати на пальцях. Вчинки геніїв можуть змінювати хід історії, якщо вони політичні діячі чи полководці. Відкриття геніїв розсовують обрії людської свідомості, якщо ті присвятили себе науці. Твори геніїв облагороджують людство, якщо вони творці.

Ось уже майже двісті років усе російськомовне населення землі виховує найкращі свої якості на творчості Олександра Сергійовича Пушкіна. Цей факт є безперечним доказом того, що поет вірно розумів своє призначення і геніально його виконав. Історія всіх розставляє по своїх місцях, і в двадцять першому столітті ми можемо з повною впевненістю сказати, що горде пророцтво Пушкіна збулося:




Ні, весь я не умру - душа в заповітній лірі

Мій прах переживе і тлен'я втече,
-



І славен буду я, аж поки в підмісячному світі

Живий буде хоч один піїт.




У метафоричному вірші "Пророк" Пушкін говорить про те, що поетові Божественної силою наказано бути пророком. Це дуже важка місія, але відмовитися або змінити їй не можна. У грудях поета живе вогонь, який не дозволяє йому залишатися байдужим до проблем і страждань інших людей. І слух у поета незвичайний, він уловлює те, чого не чує простий смертний:




І послухав я неба здригання,

І гірський ангелів політ,

І гад морських підводний хід,

І Долинний лози прозябан'е.





А
для того щоб поет міг висловити те, чого співчуває своїм гарячим серцем і що чує внутрішнім слухом, Бог вклав у його вуста "жало мудрия змії". Завдяки цьому поет може не просто говорити, а "глаголом жечь сердца людей", щоб не залишилося глухих до чужих нещасть і байдужих до чужого болю.

Прикладом твору, створеного пророком, може служити ода "Вільність". Поет сміє говорити правду прямо в обличчя "самовластітельним лиходіям", закликає їх до справедливості:




Владики! вам вінець і трон

Дає Закон - а не природа;

Стоїте вище ви народу,

Але вічний вище вас Закон.




Пригнобленого народу поет говорить про те, що Свобода дає-дорогою ціною, але вона коштує того, щоб за неї боротися:




А ви мужайтеся і почуйте,

Повстаньте, занепалі раби!





Але, на жаль, більшість рабів смиренно приймають існуючу несправедливість. Побачивши це, "свободи сіяч пустельний" має повне право гнівно сказати людям про те, що вони самі винні у своїй приниженості:




Пасіться, мирні народи!

Вас не розбудить честі клич.

До чого стадам дари свободи?

Їх має різати чи стригти.



Але розчарування, яке звучить у цих рядках, зовсім не означає, що поет відмовляється від своєї просвітницької місії. Просто він "вийшов рано, до зірки". Але пройде час, і "зійде вона, зірка привабливого щастя, Росія вспрянет від сну .." Кращі сини нашої Батьківщини будуть повторювати слідом за пророком слова з послання "До Чаадаєву":




Пока свободою горимо,

Поки серця для честі живі,

Мій друг, вітчизні присвятимо

Душі прекрасні пориви!




Значення творчості Пушкіна в становленні і розвитку самосвідомості нашої нації важко переоцінити. Практично немає хвилюючих нас тим, які обійшов би увагою наш національний геній. У чудового поета кінця двадцятого століття Булата Окуджави є алегоричне вірш, який я дуже люблю. Воно образно трактує незрима присутність творчості Пушкіна в нашому житті: сім'я фотографується на тлі його портрета. Щоб діти не відволікалися під час зйомки, фотограф обіцяє, що з апарату вилетить пташка:




Ми будемо щасливі, подяки знімку,

Нехай життя коротка проноситься і тане.

На віки вічні ми всі тепер в обнімку

На тлі Пушкіна ... І пташка вилітає!




Здійснюються зв'язок часів: ця пташка завжди нагадує мені про своєї далекої родички, яку у 1823 році увічнив пророк нашої Вітчизни Олександр Сергійович Пушкін:




У чужині свято спостерігаю

Рідний звичай старовини:

На волю пташку випускаю

При світлому святі весни.


Я став доступний втіхи;

Зарахована Бога мені нарікати,

Коли хоч одному творінню

Я міг свободу дарувати!