adsens

Гуманістична тема в оповіданні М. Шолохова «Доля людини»



При думці великої, що я людина,

Завжди підносяться душею.

В. Жуковський




Першого січня 1957 року в газеті "Правда" було опубліковано оповідання М. Шолохова "Доля людини", пронизаний від початку до кінця світлим почуттям віри в російської людини, який "зможе все витерпіти, все подолати на своєму шляху, якщо до цього покличе його батьківщина ".

Мені здається, що, говорячи про гуманістичному пафосі цього твору, слід зупинитися на його сюжетно-композиційній своєрідності. Перед нами типовий приклад "розповіді в оповіданні", блискуче розроблений такими видатними новеліста, як А. П. Чехов та І. А. Бунін.

У центрі оповіді - доля Андрія Соколова, що пронісся через всі позбавлення і знегоди високе звання Людини.

До зустрічі з Соколовим Шолохов готує читача вже у вступі, малюючи "недобру пору бездоріжжя" на Дону в першу повоєнну весну. У зовнішньому вигляді героя письменник підкреслює "очі, немов присипані попелом, наповнені такий невідбутної тугою", що стає ясно: людина сьорбнув "ніколи горя по ніздрі і вище".

І ось ця людина в пропаленим ватнику і латаних штанях буде розповідати випадковому зустрічному про свою "нескладною" життя.

Композиційно історія Андрія Соколова розпадається на три частини: довоєнна, військова і повоєнна. І в кожній з них пронизливо звучать дві теми: гуманістична і трагічна.

У першій частині перед нами доля мирної людини, батька, чоловіка, трудівника. Примітна деталь: Андрій Соколов 1900 року народження, тобто ровесник століття. Разом зі своєю країною пройшов він усі випробування: громадянська війна, голод. Але поступово життя його налагодилася: одружився, став батьком, жили "не гірші за людей". Війна увірвалася в цю щасливе життя "порядком з військкомату". Так входить в розповідь трагічна тема: прощання з родиною, сльози Ірини, її вигук: "Не побачимося ... ми з тобою ... більше ... на цьому ... світі".

У другій частині гуманістична і трагічна теми є сусідами, як би відтіняючи один одного.

Згадаймо сцену в церкві, де розташувалися на нічліг військовополонені. Людей загнали в православний храм, осквернили святе місце розстрілом п'ятьох солдатів. І тут же, не вагаючись, здійснює вбивство Андрій. В ім'я порятунку юного офіцера в екстремальній ситуації Соколов переступає через християнську заповідь "Не убий!". Причому Андрій ні на хвилину не замислюється над тим, втручатися чи залишитися осторонь. Його психологія, склад характеру не дозволили сидіти склавши руки: "Не дам я тобі, сучьему синові, видати свого командира!".

А як яскраво гуманізм російського солдата проявився в сцені у Міллера. Напівжива від голоду людина виявилася морально вище ситих фашистів, уражених мужністю та стійкістю "русс Івана". "Захотілося мені ним, проклятим, показати, що, хоч я і з голоду пропадаю, але давитися їхньої подачкою не збираюся, що у мене є своє, російське гідність і гордість ".

Мені здається, що у військовій частині трагічна тема все-таки домінує. Андрій тікає з полону, їде до Воронежа в надії зустрітися з родиною, але дізнається, що Ірина і дочки загинули. Через деякий час знаходить на фронті сина, мріє про простих людських радощах після війни, але 9 травня Анатолій гине, руйнуються надії на те, що буде жити разом з сином, няньчити онуків: "Поховав я в чужій німецькій землі останню свою радість і надію ... , і ніби щось у мені обірвалось ".

Здавалося б, людина, що випробував стільки горя, має право жити для себе. Але так вже влаштована Андрій Соколов, що він не може не віддавати себе іншим, не думати про ближніх. Історія з Ванюшою - найвище прояв його гуманізму.

Сцену "зізнання" Соколова неможливо читати без сліз: "Закипіла тут в мені горюча сльоза, і відразу я вирішив:" Не бувати тому, щоб нам порізно пропадати! ". І відразу на пам'ять приходить інша зустріч. Рання весна. Курінь Мелехова в хуторі Татарській. Посивілий Григорій болісно вдивляється в Мішатку. І от парадокс: "рідна кровинка" не відразу впізнає батька, а сирота Ванюшка ні хвилини не сумнівається в тому, що цей сутулий і втомлений шофер є його батьком. Чи не в цьому криються і висока трагедія долі Григорія Мелехова, і глибокий гуманізм оповідання "Доля людини".

Історія з Ванюшкою - це як би остаточна риса і історії Андрія Соколова. Адже якщо рішення стати Ванюшку батьком означає порятунок хлопчика, то подальше дію показує, що і Ванюшка рятує Андрія, дає йому сенс подальшого життя.

Кілька місяців тому, готуючись до іспитів, я прочитала різкий і, на мій погляд, несправедливий відгук А. Солженіцина про оповіданні "Доля людини", і мені захотілося захистити улюбленого письменника. Так, Шолохов нічого не сказав про фільтраційних таборах, куди відправляли колишніх полонених, про підозрілий ставленні до них. Однак не будемо забувати, що він перший написав про стійкість російської людини, який у пеклі фашистського полону залишався не тільки людиною, але і борцем. І цей письменницький подвиг, на мій погляд, не менш значний, ніж подвиг автора книги "Архіпелаг ГУЛАГ".