adsens

Мій духовний наставник (есе)

Ти щедрий і милосердний був у вік свій

швидкоплинний:

Ти будеш мені Батько, а не Мучитель

вічний.

Г. Державін




Під словами "духовний наставник" або, як ще в Росії говорять, "духівник", я розумію особистість мого сучасника, етичні засади якого мені найбільше до душі. Таким духівником для мене є священик, письменник і філософ Олександр Володимирович Мень.

Його вже немає в живих, але для мене він як живий. У важкі моменти життя я люблю дивитися на його портрет, що прикрашає обкладинку книги "Смертю смерть подолав". Одна його посмішка багато чого варте. Вона не тільки, як кажуть, на все обличчя, але, я б сказав, і на всю душу. У цій усмішці - біль, радість, любов, надія ...

Посмішка А. В. Мене - це жива посмішка відважного людини, людини, не втрачає присутності духу в самих непередбачуваних життєвих ситуаціях. Коли я дивлюся на цю посмішку, то відчуваю, що на землі є щось більше, ніж вузьке коло життєвих інтересів, є такі духовні простори, куди усього бруду життя вхід заборонений. Бруд врешті-решт зникає, вичерпується, а ці простори вічні, вони залишаються з людської душею - ось що я бачу в цій його посмішці ...

Ліванський поет-містик Халіль Джебран писав: "Є три дива про брата нашому Ісусі, ще не записані в Писанні: по-перше, Він був такою ж людиною, як ти і я, по-друге, у Нього було почуття гумору; по- третє, Він, переможений, знав, що вийшов переможцем ".

Мені здається, Олександр Мень ніс у собі світ саме такої внутрішньої перемоги, перемоги як би усередині поразки.

Одного разу, інтерв'юючи батька Олександра Меня, журналіст поставив йому питання: "Чи потрібно бути християнином? І якщо потрібно, то навіщо? "Мій духовний наставник відповів йому просто і ясно:" Тут є, мабуть, один-єдиний відповідь. Він полягає в наступному: людина завжди прагне до Бога. Нормальний стан людини - у тій чи іншій мірі бути пов'язаним з Вищим, з Ідеалом ".

Я вважаю, що отець Олександр Мень гідний поваги також і за те, що помітно відрізнявся широтою погляду на релігію. Він визнавав моральні цінності не тільки християнської віри, але і в інших релігіях. Вважаючи так, він сам височів в моральному відношенні над віруючими, впевненими у винятковості своїх релігій.

Не випадково, я думаю, таку особистість, як Олександр Мень, висунуло на передній план громадський час демократичних перетворень. За своєю натурою він був справжнім демократом. Це я помітив і в його судженнях про Христа, образ якого частіше постає в суспільстві м'яким і навіть сентиментальним. Мень говорив: "Господь наш Ісус ніколи не був сентиментальний, і суворих облич у нього достатньо. Треба читати Євангеліє тільки за допомогою рожевих окулярів, щоб не чути голос: "Горе вам, книжники та фарисеї!" Або "Відійдіть від мене, прокляті, у вогонь вічний!". Це ж не сентиментально! "

Вбивство батька Мене наводить мене на болісні роздуми про наше суспільство, де все ще панують такі страшні Рехи. Одна справа убитий, як зараз кажуть, за розбірках людина, зовсім інша - насильницька смерть духовної особистості, проповідувала любов і добро. Вбили людину, який закликав до "перемогу світла над смертю і тлінням".

Що робити в такому світі? Як втілювати гідно заповіти релікіх наших людей? Читати Біблію? Це завжди радив Олександр Мень. Але настали часи, коли Біблію видають масовими тиражами, а страшних аморальних явищ в нашому житті не зменшилася. У такі моменти Ртяжкіх роздумів я знову звертаюся до образу мого духовного наставника отця Олександра Меня і чую його голос: "І є сила, яку Христос залишив на землі, яка видається нам задарма. Вона по-русски так і називається - благодать. Благо, яке дається задарма. Чи не заробляється, а дарма ". Чим більше людей почують голос, проповідує цю істину, тим, я думаю, менше буде тяжких діянь.

А сам для себе Олександр Мень визначив таке місце на землі: "Для мене віра, яку я сповідую, тобто християнство як динамічна сила, осяжний всі сторони життя, відкрита до всього, що створив Бог в природі і людині. Я сприймаю віру не стільки як релігію, яка існувала протягом двадцяти століть минулого, а як шлях у майбутнє ". На цьому місці - священнослужителя і духовного наставника людей - він завжди буде для мене ідеалом моральності.