adsens

Короткий зміст повісті «Доля людини» М. Шолохова

Михайло Шолохов
Доля людини

Весна. Верхній Дон. Оповідач з товаришем їхав на бричці, запряженій двома кіньми, в станицю Букановскую. Їхати було важко - сніг почав танути, бруд непролазна. А тут біля хутора Моховского річка Еланка. Дрібна влітку, зараз розлилася на цілий кілометр. Разом з невідомо звідки взявся шофером оповідач перепливає річку на якийсь напіврозваленій човні. Шофер підігнав до річки стояв у сараї автомобіль марки Вілліс, сів у човен і вирушив назад. Обіцяв повернутися через 2 години.

Оповідач присів на повалений тин і хотів було закурити - але сигарети намокли під час переправи. Так би й нудьгувати йому 2:00 в тиші, наодинці, без їжі, води, випивки і курива - як підійшов до нього чоловік з дитиною, привітався. Чоловік (це і був головний герой подальшого оповідання Андрій Соколов) ухвалив оповідача за шофера - через що стояв поруч автомобіля і підійшов поспілкуватися з колегою: він сам був шофером, тільки на вантажній машині. Оповідач не став засмучувати співрозмовника, розкриваючи справжню свою професію (так і залишилася невідомою для читача) і збрехав, що чекає начальство.

Соколов відповів, що не поспішає, а перекурити полювання. На самоті курити нудно. Побачивши розкладені для просушування сигарети, він пригостив оповідача власним тютюном.

Закурили вони, розговорилися. Оповідачеві ніяково було з-за дрібного обману, тому він більше слухав, а говорив Соколов.
Довоєнна життя Соколова

- Спочатку життя моя була звичайна. Сам я уродженець Воронезької губернії, з тисяча дев'ятсот року народження. У громадянську війну був у Червоній Армії, в дивізії Кіквідзе. У голодний двадцять другий рік подався на Кубань, ішачити на куркулів, тому й уцілів. А батько з матір'ю й сестричкою будинку померли від голоду. Залишився один. Родні - хоч конем грай, - ніде, нікого, ні однієї душі. Ну, через рік повернувся з Кубані, хатинку продав, поїхав у Воронеж. Спочатку працював у плотницький артілі, потім пішов на завод, вивчився на слюсаря. Невдовзі одружився. Дружина виховувалася в дитячому будинку. Сирітка. Гарна потрапила мені дівка! Смирна весела, догідливо і розумниця, не мені подружжя. Вона з дитинства дізналася, почім ківш лиха стоїть, може, це і позначилося на її характері. З боку дивитися - не так вже вона була з себе видатна, але ж я-то не з боку на неї дивився, а в упор. І не було для мене красивою і бажаною її, не було на світі і не буде!

Прийдеш з роботи втомлений, а інший раз і злий, як чорт. Ні, на грубе слово вона тобі не нагрубити у відповідь. Ласкава, тиха, не знає, де тебе посадити, б'ється, щоб і при малому достатку солодкий шматок тобі зготувати. Дивишся на неї і відходиш серцем, а через трохи обіймеш її, скажеш: «Прости, мила Іринка, нахамив я тобі. Розумієш, з роботою у мене нині не заладилося ». І знову у нас світ, і в мене спокій на душі.

Далі розповідав знову таки про дружину, як вона його любила і не докоряла навіть тоді, коли доводилося випити зайвого з товаришами. Але незабаром народилися у них діти - син, а потім - дві дочки. Тоді з випивками було покінчено - хіба що кухоль пива у вихідний собі дозволяв.

У 1929 захопили його машини. Став він шофером вантажівки. Жив собі поживати та добра наживати. А тут - війна.
Війна і полон

На фронт проводжала його вся сім'я. Діти тримали себе в руках, але дружина дуже засмутилася - в останній раз мовляв бачимося, Андрюша ... У загальному і так нудно, а тут ще й дружина живцем ховає. У засмучена поїхав на фронт.

На війні він теж був шофером. Двічі легко поранили.

У травні 1942 року опинився під Лозовеньками. Німці йшли в наступ, а він викликався на передній край везти боєприпаси нашої артилерійської батареї. Боєприпаси не довіз - снаряд упав зовсім близько, вибуховою хвилею перевернуло машину. Соколов втратив свідомість. Коли отямився - зрозумів, що знаходиться в тилу ворога: бій гримів десь позаду, а повз йшли танки. Прикинувся мертвим. Коли вирішив, що всі пройшли - голову підняв, побачив що йдуть прямо до нього шістьох фашистів з автоматами. Сховатися було ніде, тому вирішив померти гідно - встав, хоча ледве міг стояти на ногах - і дивився на них. Один із солдатів хотів застрелити його - але іншої утримав. Зняли з Соколова чоботи і відправили пішки на захід.

Через деякий час наздогнала ледве йшов Соколова колона полонених з тієї ж дивізії, що він сам. З ними йшов далі.

Ночували в церкві. За ніч трапилося 3 заслуговують на увагу події:

а) Один чоловік, який представився як військовий лікар, вправив Соколову вивихнуту під час падіння з вантажівки руку.

б) Соколов врятував від смерті незнайомого йому взводного, якого як комуніста збирався видати фашистам товариш по службі Крижний. Соколов задушив зрадника.

в) Фашисти застрелили віруючого, який докучав їм проханнями випустити з церкви для візиту в туалет.

Наступного ранку стали питати - хто командир, комісар, комуніст. Зрадників не виявилося, тому комуністи, комісари та командири залишилися живі. Розстріляли єврея (можливо, це був військовий лікар - принаймні, у фільмі справу так представлено) і трьох росіян, схожих на євреїв. Погнали полонених далі на захід.

Всю дорогу до Познані Соколов думав про втечу. Нарешті випала нагода: полонених відправили копати могили, охоронці відволіклися - він і смикнув на схід. На четверту добу наздогнали його фашисти з вівчарками, собаки Соколова мало не загризли. Місяць його тримали в карцері, потім відправили до Німеччини.

«Куди мене тільки не ганяли за два роки полону! Половину Німеччини об'їхав за цей час: і в Саксонії був, на силікатному заводі працював, і в Рурської області на шахті уголек відкочували, і в Баварії на земляних роботах горб наживав, і в Тюрінгії побув, і чорт-ті де тільки не довелося за німецькою землі походити »
На волоску від смерті

У таборі Б -14 біля Дрездена працював Соколов та інші на кам'яному кар'єрі. Примудрилися його, повернувшись одного разу після роботи сказати, в бараці, серед інших полонених:

- Їм по чотири кубометри вироблення треба, а на могилу кожному з нас і одного кубометра через очі вистачить

Хтось доніс начальству про ці слова і викликав його до себе комендант табору Мюллер. Мюллер російську мову знав відмінно, так що спілкувався з Соколовим без перекладача.

«Я справді зроблю тобі велику честь, зараз особисто розстріляю тебе за ці слова. Тут незручно, підемо у двір, там ти і розпишешся ». - «Воля ваша», - кажу йому. Він постояв, подумав, а потім кинув пістолет на стіл і наливає повну склянку шнапсу, шматочок хліба взяв, поклав на нього скибочку сала і все це подає мені й каже: «Перед смертю випий, русс Іван, за перемогу німецької зброї».

Поставив я склянку на стіл, закуску поклав і кажу: «Спасибі за частування, але я непитущий». Він усміхається: «Не хочеш пити за нашу перемогу? У такому випадку випий за свою погибель ». А що мені було втрачати? «За свою погибель і позбавлення від мук я вип'ю», - кажу йому. З тим узяв склянку і в два ковтки вилив його в себе, а закуску не торкнув, вежлівенько витер губи долонею і кажу: «Спасибі за частування. Я готовий, гер комендант, ходімо, розпише мене ».

Але він дивиться уважно так і говорить: «Ти хоч закуси перед смертю». Я йому на це відповідаю: «Я після першого склянки не закушують». Наливає він другий, подає мені. Випив я і другий і знову ж таки закуску не чіпаю, на відвагу б'ю, думаю: «Хоч нап'юся перед тим, як у двір йти, з життям розставатися». Високо підняв комендант свої білі брови, запитує: «Що ж не закушувати, русс Іван? Не соромся! »А я йому своє:« Вибачте, гер комендант, я і після другого склянки не звик закушувати ». Надув щоки він, пирхнув, а потім як зарегоче і крізь сміх щось швидко говорить по-німецьки: видно, переводить мої слова друзям. Ті теж розсміялися, стільцями зарухалися, повертаються до мене мордами і вже, помічаю, як-то інакше на мене поглядають, начебто м'якше.

Наливає мені комендант третій стакан, а у самого руки трясуться від сміху. Цей склянку я випив врастяжку, відкусив маленький шматочок хліба, залишок поклав на стіл. Захотілося мені ним, проклятим, показати, що, хоч я і з голоду пропадаю, але давитися їх подачкою не збираюся, що у мене є своє, російське гідність і гордість і що в худобу вони мене не перетворили, як не старалися.

Після цього комендант став серйозний на вигляд, поправив у себе на грудях два залізних хреста, вийшов з-за столу беззбройний і каже: «Ось що, Соколов, ти - справжній російський солдат. Ти хоробрий солдат. Я - теж солдатів і поважаю гідних супротивників. Стріляти я тебе не буду. До того ж сьогодні наші доблесні війська вийшли до Волги і цілком оволоділи Сталінградом. Це для нас велика радість, а тому я великодушно дарую тобі життя. Іди у свій блок, а це тобі за сміливість », - і подає мені зі столу невелику буханець хліба і шматок сала.

Харчі розділив Соколов зі своїми товаришами - всім порівну.
Звільнення з полону

У 1944 році Соколова визначили шофером. Возив він німецького майора-інженера. Той поводився з ним добре, іноді ділився їжею.

Вранці двадцять дев'ятого червня наказує мій майор везти його за місто, в напрямку Тросніци. Там він керував спорудженням укріплень. Виїхали.

По дорозі Соколов оглушив майора, забрав пістолет і погнав машину прямо туди, де земля гуде, де бій йде.

З бліндажа автоматники вискочили, і я навмисно зменшив хід, щоб вони бачили, що майор їде. Але вони крик підняли, руками махають, мовляв, туди їхати не можна, а я ніби не розумію, підкинув газку і пішов на всі 80. Поки вони схаменулися і почали бити з кулеметів по машині, а я вже на нічиєї землі між воронками петляв не гірше зайця.

Тут німці ззаду б'ють, а тут свої очертелі, з автоматів мені назустріч строчать. У чотирьох місцях вітрове скло пробили, радіатор пропоров кулями ... Але ось уже лісок над озером, наші біжать до машини, а я вскочив у цей лісок, дверцята відкрив, упав на землю і цілу її, і дихати не маю чим ...

Відправили Соколова в госпіталь підлікуватися і підживлення. У госпіталі одразу написав листа дружині. Через два тижні отримав відповідь від сусіда Івана Тимофійовича. У червні 1942 потрапила бомба в його будинок, дружина і обидві дочки загинули. Сина вдома не було. Дізнавшись про загибель рідних, він пішов добровольцем на фронт.

Виписався з госпіталю Соколов, отримав місячну відпустку. Через тиждень добрався до Воронежа. Подивився на лійку на тому місці, де був його будинок - і в той же день вирушив на вокзал. Зворотно в дивізію.
Син Анатолій

Але місяці через три і мені блиснула радість, як сонечко з-за хмари: знайшовся Анатолій. Прислав лист мені на фронт, видно, з іншого фронту. Адреса мій дізнався від сусіда, Івана Тимофійовича. Виявляється, потрапив він спочатку в артилерійське училище, там-то і стали в пригоді його таланти до математики. Через рік з відзнакою закінчив училище, пішов на фронт і ось вже пише, що отримав звання капітана, командує батареєю «сорокапяток», має шість орденів і медалі.

9 травня 1945 Анатолій був убитий снайпером.
Після війни

Андрія демобілізували. Куди податися? У Воронеж їхати не хотів.

Згадав, що в Урюпінську живе мій друже, демобілізований ще зимою через поранення, - він колись запрошував мене до себе, - згадав і поїхав до Урюпинськ.

Приятель мій і дружина його були бездітні, жили у власному будиночку на краю міста. Він хоч і мав інвалідність, але працював шофером в автороти, влаштувався і я туди ж. Оселився у приятеля, дали притулок вони мене.

Біля чайної познайомився він з безпритульним хлопчиком Ванею. Його мати загинула при авіанальоті (під час евакуації, ймовірно), батько загинув на фронті. Одного разу по дорозі на елеватор Соколов взяв з собою Ванюшку сказав йому, що він його батько. Хлопчик повірив і дуже зрадів. Усиновив Ванюшку. Дружина приятеля допомагала доглядати за дитиною.

Може, і жили б ми з ним ще з рік в Урюпінську, але в листопаді трапився зі мною гріх: їхав по грязюці, в одному хуторі машину мою занесло, а тут корова підвернулася, я і збив її з ніг. Ну, відома справа, баби крик підняли, народ збігся, і автоінспектор тут як тут. Відібрав у мене шоферську книжку, як я не просив його змилостивився. Корова піднялася, хвіст задерла і пішла скакати по провулках, а я книжки позбувся. Зиму пропрацював теслею, а потім списався з одним приятелем, теж товаришем по службі, - він у вашій області, в Кашарський районі, працює шофером, - і той запросив мене до себе. Пише, що, мовляв, попрацюєш півроку за плотницький частини, а там в нашій області видадуть тобі нову книжку. Ось ми з синочком і командируємо в Кашари похідним порядком.

Та воно, як тобі сказати, і якби не у мене цієї аварії з коровою, я все одно подався б з Урюпінська. Туга мені не дає на одному місці довго засиджуватися. Ось вже коли Ванюшка мій підросте і доведеться визначати його в школу, тоді, може, і я вгомонюся, осяду на одному місці

Тут прийшла човен і оповідач розпрощався зі своїм негаданим знайомим. І став думати про почуте оповіданні.

Два осиротілих людини, дві піщинки, закинуті в чужі краї військовим ураганом небаченої сили ... Щось чекає їх попереду? І хотілося б думати, що цей російська людина, людина незламної волі, витримали й близько батьківського плеча виросте той, який, подорослішавши, зможе все витерпіти, все подолати на своєму шляху, якщо до цього покличе його Батьківщина.

З важкою сумом дивився я їм услід ... Може бути, все і обійшлося б благополучно при нашому розставанні, але Ванюшка, відійшовши кілька кроків і заплітаючи куцими ніжками, повернувся на ходу до мене обличчям, помахав ручкою рожевої. І раптом наче м'яка, але пазуристою лапа стиснула мені серце, і я поспішно відвернувся. Ні, не тільки уві сні плачуть літні, посивілі за роки війни чоловіки. Плачуть вони і наяву. Тут головне - вміти вчасно відвернутися. Тут найголовніше - не поранити серце дитини, щоб він не побачив, як біжить по твоїй щоці пекуча й скуповуючи чоловіча сльоза ...