adsens

Жіночий подвиг заради любові

Як права і ліва рука -

Твоя душа моєї душі близька.



М. Цвєтаєва




Чомусь, коли мова в Росії заходить про жіночий подвиг заради любові, відразу ж згадують дружин декабристів, що послідували за своїми чоловіками на каторгу до Сибіру. Але декабрісткам було з кого брати приклад. Відомо, що за два роки до грудневого повстання, ніби передчуваючи випробування, які випадуть на долю його товаришів, Рилєєв пише історичну думу про Наталю Борисівну Довгорукої. Доля цієї жінки, дочки сподвижника Петра I фельдмаршала Шереметєва, яка не залишила в скрутну хвилину нареченого, разом втратив все - волю, титули, стан, і пішла за ним у заслання, говорить нам про те, що ідеальний жіночий характер на Русі закладався набагато раніше . Дружини декабристів читали цю поетичну річ Рилєєва, і вона допомогла їм піднялися духом на новий подвиг заради кохання. Про цих жінок декабрист А. Беляєв вигукнув: "Слава країні, вас зростила! Ви стали воістину зразком самовідданого, мужності, твердості при всій вашої юності, ніжності і слабкості вашої підлоги. Так будуть незабутній імена ваші! "

Отже, у декабристів були попередниці. І Наталя Долгорукова, і її "Своеручние записки", опубліковані на початку минулого століття, були широко відомі. Вона писала: "Увійдіть у мої міркування - яке це мені втіху і чесна чи це совість, коли він був великий, так я з радістю за нього йшла, а коли він став нещасливим, відмовити йому. Я не мала такої звички, щоб сьогодні любити одну, а завтра іншого ... Я довела всьому світу, що я в коханні вірна: у всіх злополучія я була чоловікові своєму товаришу ". І далі: "Плакали обоє і присягали одне одному, що нас ніщо не розлучить, крім смерті. Я готова була з ним хоча всі земні прірви пройти ".

І ця жінка пройшла їх, хоч як важко їй довелося, примушуючи "дух свій утрудняти і приховувати свою гіркоту для чоловіка милого", підтримувати його, "щоб він себе не поламав: він усього світу дорожче був".

Коли після загибелі чоловіка Долгорукова повернулася з заслання, 28-річній красуні було передано запрошення до двору. Вона його гордо відхилила, так само як відхилила пропозиції численних женихів. Трохи пізніше вона постриглася в черниці. Її нещасний чоловік постійно жив у її думках. Вона казала: "У любові є таємне, святе, їй немає кінця ..."

Моральний подвиг Долгорукової, я вважаю, наше національне надбання. Доля цієї жінки дозволяє зрозуміти, що є в житті щось таємне і святе, що робить далі існування не таким вже залежним від матеріалів благ. Відомо, що Наталя Борисівна виїхала на заслання за чоловіком, не взявши з собою ні коштовностей на чорний день, ні шуб дорогих. Лише простий кожух, чорна сукня та трохи грошей вона прихопила з собою в страшну дорогу. І жила вона весь той час скромно і неметушливо, духом не падала, а навпаки, ще й чоловіка підтримувала. Підводячи підсумок свого життя, вона написала: "щасливими себе вважаю". У зв'язку з цим не можу не навести ще одне велике за своєю моральною висотою одкровення другий російської жінки, котра вистраждала своє щастя, декабрісткі Олександри Муравйової: "Я найщасливіша жінка ..."

Я вважаю, у всіх російських жінок, здатних на самовіддану любов, тече кров Долгорукової і Муравйової, і життя знає безліч безіменних героїнь, повторили ще не раз подвиг своїх знаменитих попередниць.

Ось такий за характером жінці адресовані тютчевською рядки:


Любила ти, і так, як ти, любити -

Ні, нікому ще не вдавалося!


Поет написав ці рядки, повернувшись до Росії після довгих років своєї служби за кордоном. Та, кому присвячено тютчевською одкровення, за словами сучасників, володіла даром найвищої любові - "любов'ю, яка готова була і на всякого роду пориви і божевільні крайності з досконалим нехтуванням всякого роду світських пристойностей і умовностей".

Хочеться думати, що в Росії і зараз існує така любов з таким напруженням почуттів і думок, яка не визнає ніякого компромісу з обставинами і нормами загальноприйнятого відношення до любові. Тяга до такої любові не скінчиться ніколи, так само як не скінчиться в Росії тяга до краси і гармонії. І ми дізнаємося ім'я нової російської жінки, яка здійснила подвиг заради кохання.