adsens

«Поезія срібного століття»

Мій цар! мій раб! рідну мову!

Мої вірші - як дим вівтарний!

Як виклик лютий - мій крик!



В. Брюсов


Валерій Якович Брюсов - поет, організатор і "ідеолог" символістського руху. Він обгрунтував і розвинув у своїй творчості особливості поетики символістів, коли художник відмовляється від соціальної спрямованості, а на перший план висуває особисте, суб'єктивне начало. Пізнання світу відбувається через внутрішній, духовний досвід. Дійсність відображається в двох планах: реальному і містичне.

Свою програму символізму Брюсов поетично виклав у вірші "Юному поетові":




Юнак блідий з поглядом, що горить.

Нині даю я тобі три заповіти:

Перший прийми: не живи сьогоденням.

Тільки прийдешнє
- область поета.

Пам'ятай другий: нікому не співчуває.

Сам же себе полюби безмежно.

Третій, храни: вклоняйся мистецтву.

Тільки йому, неподільно, безцільно.

Юнак блідий з поглядом збентеженим!

Якщо ти приймеш мої три заповіту.

Мовчки Впаду я бійцем, переможеним.

Знаючи, що у світі залишу поета.




Символ народжує не логічну, смислове, а лише асоціативний зв'язок, тому особливістю символізму стає безсюжетність або розмитість його. Основа вірша - не подія, а рух душі. Від речі, від предмета йде зліт до почуття, ідеї.




Тінь нестворені створінь

Коливався у сні,

Немов лопаті латання

На емалевою стіні.

Фіолетові руки

На емалевою стіні

Напівсонно креслять звуки

У дзвінко-звучною тиші ...

Таємниці створених створінь

З ласкою лащаться до мене,

І тремтить тінь латання

На емалевою стіні.



("Творчість")


Як поетично і красиво показаний процес творчості? Поетові дуже важливі асоціації, які виникають у зв'язку зі спостереженням конкретних предметів. І з реального життя народжується майже фантастичний краєвид:




... Я повернувся на яскраву землю,

Між людей, як у тумані, блукаю,

І як кричав говірці почуй,

І в палаючі очі дивлюсь ...




Основа вірша в поезії Брюсова - метафора, що створює образ, символ. Тут бачиться прагнення знайти великий синтез людини і краси. Поет намагається відкинути дрібне, буденне, а звідси виникають натяки, таємні знаки, з'являються складні образи, використовуються алітерації (гра приголосних) і асонанси (гра голосних). Брюсов вживає у своїх творах складові епітети. Всі ці прийоми народжують дивовижну музикальність вірша.




Мій дух не знемігся в імлі протиріч.

Чи не знесилів розум у зчепленні фатальних.

Я всі мрії люблю, мені дороги все промови,

І всім богам я присвячую вірш ...

І дивно полюбив я імлу протиріч

І жадібно став шукати сплетінь фатальних.

Мені солодкі всі мрії, мені дороги все промови,

І всім богам я присвячую вірш.



("Я")


Брюсов домагається максимального використання звучання слова. Він передає у вірші не предмет, а враження від нього:




Якщо б колись гостем я прибув,

До вас, мої віддалені предки,
-

Ви побратимом пишатися змогли б.

Полюбили б, зір мій влучний ...

Я буду, як усі
- і особливий.

Волхви мене приймуть, як сина.

Я накладу ним пісню для проби,

Але від них піду я в дружину.

Гей ви! Слухайте, вільні вовки!

Коріться Жданов кличу!

У коней майорять чубчика,

Ми знову летимо на видобуток.



("Скіфи")


До кінця дев'яностих років Брюсов входить в коло найбільш помітних поетів-символістів. Величезне значення для його творчості, за свідченням самого поета, мало спілкування з Бальмонтом. "... Через Бальмонта мені відкрилася таємниця музики вірша", - писав Валерій Якович.




Я люблю великі будинки

І вузькі вулиці міста,
-



У дні, коли не настала зима,

А осінь війнуло холодом.




Поети-символісти: Мережковський, Блок, Бальмонт, Гіппіус, Білий, Балтрушайтіс на чолі з Валерієм Брюс-вим справили величезний вплив на суспільство, але незабаром випробували опір, і в першу чергу Гумільова і Городецького (акмеїстів). Вірші Валерія Яковича витримали випробування часом, а це головне для поета і для поезії в цілому.




Я люблю одне: бродити без мети

За галасливим вулицями, один;

Люблю годинник святих неробстві,

Годинники роздумів і картин ...

У тіснині стін я весь на сторожі;

Так ловлячи Господній лик!



("Люблю одне")