adsens

«Почуття добрі» в поезії А. С. Пушкіна

Пушкін служить нам і в коханні, і гірко, і в дружбі, і в спогадах. Це перший поет, який відкривається кожному в дитинстві і залишається з нами до смерті. З дитячих років і до кінця свого життя ми не розлучаємося з Пушкіним - з його віршами та поемами, повістями та романами, трагедіями і казками ... Тільки велике і вічне може подолати великотрудні перевали часу, хвилювати серця людей іншої епохи. Це - велика і вічна - укладає в собі геній Пушкіна.

Ще не вміючи читати, ще не вникаючи в сенс, - але вже з захопленням, то радісним, то сумним, - хто не слухав зачаровано:


Буря мглою небо криє,

Вихори снігові крутячи;

Те, як звір, вона завиє,

Те заплаче, як дитя ...


Лише кілька слів, а яка картина: яке темне, похмуре небо, як грізно свистить вітер! Говориться про щось страшне, а вірші повні краси. Слова звучать як музика!

Хто не пам'ятає злий царицю-мачуху, або скромну, добру царівну, або смішного бісеняти, обманутого спритним Балдо. Все це постає перед очима, як живе і не забувається ніколи.

У юності ми починаємо відкривати в кожному слові Пушкіна дали і глибини, існування яких вже передчували.

Нам близькі й дорогі пристрасний патріотизм, почуття національної гордості, одухотворює пушкінські твори. Їх джерело - трепетне відчуття рідної землі, глибинне проникнення в народне життя. Його муза знайшла силу і красу під вітрами подій Вітчизняної війни 1812 року - достославного подій в історії Росії.


О, гучний століття військових суперечок,

Свідок слави росіян!


Заглибившись у вірші юного Пушкіна, ми читаємо урочисто звучить назва "Спогади в Царському Селі". Там є дивовижні своєю простотою слова: "Краї Москви, краю рідні ..." І вже не треба нічого іншого!


Де ти, краса Москви стоголове,

Родимій принадність сторони?


Душа переповнюється безмірною любов'ю до рідної російської землі. Поет був справжнім живописцем природи. Він захоплювався її пишністю і красою. Глибоко російська людина, Пушкін зумів підмітити у скромних рідних пейзажах саме те, що складає таємницю невимовної чарівності.

Болдінская осінь наочно показує, який величезний світ почуттів і творчих уяв ніс у собі Пушкін:


Похмура пора! Очей зачарування!

Приємна мені твоя прощальна краса -

Люблю я пишне природи в'янення,

У багрец і в золото одягнені лісу ...


Палко, пристрасно, за велінням своєї благородної, чистої натури сприйняв поет ідеї політичної свободи. Ці ідеї дороги Пушкіну:


Хочу оспівати свободу світу,

На тронах вразити порок.


Віддаючи данину класицизму, він пише оду "Вільність" і присвячує її свободі:




Самовластітельний лиходій!

Тебе, твій трон я ненавиджу,

Твою погибель, смерть дітей

З жорстокою радістю бачу.


Це вже чітка громадянська позиція людини. А дуже скоро, скинувши "з плечей геть тягар" класицизму, Пушкін формує своє політичне кредо.


... Я не народжений царів забави

Сором'язливою лірою своєї.


І звучатимуть вірші, спрямовані проти сильних світу цього. Близький друг декабристів, Пушкін служіння вітчизні розумів як служіння волі. Ніколи не перестануть бути свіжими і первозданному, як би написаними тільки сьогодні рядки:


Пока свободою горимо,

Поки серця для честі живі,

Мій друг, вітчизні присвятимо

Душі прекрасні пориви!


Пушкін умів любити гідних, близьких за духом людей. Він був вірний міцної, непідробної дружбу і присвятив їй чимало схвильованих рядків. Скільки ніжності вкладено в обіг до Пущино: "Мій перший друг, мій друг безцінний ..."

Мені здається, я бачу палаючі очі Пушкіна, коли він вигукує:


Друзі мої, прекрасний наш союз!

Він, як душа, неразделім і вічний ...


Але життя багатогранне. І не останнє місце займають у житті людини добрі почуття любові, ніжності, вірності. Якими ласкавими, якими прекрасними словами Пушкін звертається до няні:


Подруга днів моїх суворих,

Голубка старезна моя!

Одна в глушині лісів соснових

Давно, давно ти чекаєш мене.


Шкода, дуже шкода, що в нашій повсякденного життя ми рідко знаходимо ці добрі слова для наших близьких.

А їм би нічого іншого й не треба від нас!

Пушкін, художник по натурі, був шанувальником всього прекрасного. Краса чіпала, захоплювала, захоплювала його і викликала почуття благоговійного преклоніння:


Можу ль на красу виглядаю без розчулення,

Без боязкою ніжності і таємного хвилювання.


Любов для поета - глибоке, складне почуття, де переплітаються і захват і страждання. Вона охоплює душу незабутньо прекрасними спогадами, повними і серцевого розчулення, і смутку:


Мій любий друже, не муч мене, благаю:

Не знаєш ти, як сильно я люблю,

Не знаєш ти, як тяжко я страждаю.


Пушкін часто розмірковував над сенсом життя. Він писав:


Що в імені тобі моєму?

Воно помре, як шум сумний ...


Але його зігрівало свідомість того, що життя своє він присвятив служінню народові. Поет був упевнений, що народ буде його пам'ятати і любити:


Скажи: є пам'ять про мене,

Є в світі серце, де живу я ...


За довгі роки, що минули з дня загибелі Пушкіна, багато чого у світі до невпізнання змінилося. Інший стала батьківщина поета, нові люди зі своїми радощами і печалями живуть на її теренах. Але ім'я Пушкіна не тільки не втратило своєї чарівності і променистою, а стало ще ближче і рідніше.